قیـام

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا

قیـام

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا

قیـام

اگر بند بند استخوان‌های مان را جدا سازنند، اگر سرمان را بالای دار ببرند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتش‌مان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگان‌مان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه‌ی کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم. ما مظلومین همیشه تاریخ، محرومان و پابرهنگانیم. ما غیر از خدا کسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم دست از مبارزه با ظالم بر نمی‌داریم.

عضويت در خبرنامه


موسسه بيان معنوي

خلاصه ای از مواضع ما در حمایت از آقای دکتر جلیلی و حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه­ های مختلف به صورت زیر ارائه می­ گردد. از آنجائیکه این جبهه عمده روش تبلیغاتی خود را در اقناع فکری و عقیدتی می­ داند، شایسته است طرفداران آقای دکتر جلیلی ضمن مطالعه دقیق این جزوه در فعالیت تبلیغاتی خود این مواضع را رعایت کنند.

حوزه سیاسی :

  1. مبتنی بر گفتمان اسلام ناب، سیاست ما عین دیانت ماست. نیت ما از ورود به عرصه سیاسی شهرت طلبی، قدرت طلبی و یا عقده­ گشایی از مخالفین نیست.

ما معتقدیم تمام شئون حیات فردی و اجتماعی­ مان باید مطابق نظر خداوند و دین اسلام سامان یابد. راه دستیابی به این مهم نیز در وهله اول تبعیت از ولی خدا در هر زمان و در مراتب بعد حمایت از کسانی است که بیشترین قرابت را با این راه و آرمان دارند.

  1. ما خود را مأمور به تکلیف می­ دانیم نه نتیجه. ما در عرصه سیاسی فعالیت می­ کنیم نه برای شکست دادن رقبا بلکه برای این هدف که روزی مخاطب این ندا قرار نگیریم که « ما لَکُمْ لا تَناصَرُونَ »[1].
  2. عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را عرصه­ ای بین­ الملی و تاریخی می­ دانیم که عملکرد هر یک از ما حسنه یا سیئه ­ای جاریه را برایمان رقم خواهد زد.

" انتخابات یک حادثه‌ى یکروزه است، ظرف یک روز انجام می ­گیرد؛ اما از آن حوادثى است که تأثیر آن، تأثیر بلندمدت است. انتخابات ریاست جمهورى را شما در ظرف یک روز انجام می دهید، اما اولاً کسى را یا کسانى را براى مدت چهار سال بر سرنوشت کشور و جریان­هاى عمده‌ى کشور حاکم می­ کنید؛ ثانیاً دامنه‌ى تأثیر آن به همان چهار سال هم محدود نمی­ ماند. گاهى اوقات دولتها کارهائى می­ کنند که تأثیرات آن تا سالها باقى می­ ماند؛ چه کارهاى خوب، چه خداى نکرده کارهاى غیر خوب؛ تأثیر آن منحصر نمی­ ماند به آن چهار سال؛ مثل یک جریانى ادامه پیدا می­کند. پس شما در یک روز یک حرکتى می­ کنید، یک انتخابى می­ کنید، یک اقدامى می­ کنید که تأثیر آن در کوتاه‌مدت، در چهار سال، و در بلندمدت، گاهى در چهل سال باقى می­ ماند؛ اینقدر انتخابات مهم است.

 انتخاباتِ امسال اهمیت مضاعف دارد. من به شما عرض کنم برادران عزیز! خواهران عزیز! همه‌ى ملت ایران! امروز انتخابات شما - که حدود یک ماه دیگر انجام خواهد گرفت - به یک موضوع مهم بین‌المللى تبدیل شده است؛ این را بدانید."[2]

از یک طرف چشم مستضعفین عالم از شرق و غرب عالم به نتیجه این انتخابات دوخته شده. سرنوشت بسیاری از موضوعات بین­ المللی با نتیجه این انتخابات گره خورده. همچنین مستکبرین نیز مدتهاست که منتظر این انتخاباتند تا شاید جبهه مقاومت از ایران یعنی محور جبهه مقاومت تَرَک بردارد. سکوت و فریاد ما، دفاع و حمله ما در این انتخابات اثری تاریخی دارد. اگر جبهه حق پیروز شد در تمام حسناتی که این دولت انجام دهد و اثرات مثبتی که تا سالها بگذارد ما نیز سهمی داریم و در نامه عمل ما نیز ثبت خواهد شد. اما اگر شکست بخورد ما باز هم نزد خداوند مأجوریم که خدایا آنچه در توان داشتیم در حمایت از جبهه حق گذاشتیم اما نتیجه با ما نبود.

در این انتخابات از آقای سعید جلیلی به نمایندگی از گفتمان انقلاب اسلامی حمایت می ­کنیم. حداقل به سه دلیل :

  1. با شناختی که از ایشان پیدا کرده­ ایم، از بین کاندیداهای موجود وی را دارای بیشترین قرابت با گفتمان انقلاب اسلامی می­ بینیم. نگاهی به سوابق و موضع­ گیری­ های ایشان مؤید این مدعاست.
  2. وی دارای بیشترین حمایت از جانب علما و طیف متدینین جامعه ماست. بطوریکه ایشان اکنون نقطه ثقل جبهه طرفداران گفتمان انقلاب اسلامی است.
  3. کسانی که با گفتمان انقلاب اسلامی مشکل دارند چه در داخل کشور و چه در خارج بیشترین نگرانی را از پیروزی آقای جلیلی در این انتخابات دارند. بطوریکه ایشان نقطه مشترک تخریب­ های دشمنان داخلی و خارجی شده است. و این نشانه خوبی برای درک صحت انتخاب ماست.

 

حوزه اقتصادی :

در فضای انتخابات کنونی کسی نیست که مشکلات اقتصادی موجود را منکر شود اما حداقل در سه نقطه با مواضع اقتصادی برخی از کاندیداها اختلاف نظر داریم :

    1. حجم مشکات موجود :

برخلاف کسانی که مشغول سیاه­ نمایی مطلق وضعیت اقتصادی موجودند و می ­گویند حتی اگر پیغمبر خدا هم بیاید کاری نمی ­تواند کاری از پیش ببرد[3]، ما به نصرت الهی امید داریم. حتی در حوزه اقتصادی نیز باورمان این نیست که در وضعیت شعب ابی­ طالبیم. باورمان این است که با اتکاء به عقبه نظری اسلام در حوزه اقتصاد و استعدادهای انسانی و طبیعی که در این مملکت وجود دارد می­ توان بر مشکلات موجود فائق آمد.

    2. ریشه مشکلات موجود :

برخلاف نظر برخی از جناح ها که ریشه مشکلات اقتصادی موجود را در ناکارآمدی نظام اسلامی و یا ایستادگی ملت ایران در مقابل غرب و در نتیجه تحریم­ های غرب می­ پندارند. معتقدیم ریشه این مشکلات اولاً بی ­تدبیری و بی­ کفایتی برخی از مسئولین است. به عبارتی ریشه مشکلات داخلی است نه خارجی. البته که تحریم ها مؤثرند اما در تاریخ انقلاب چه زمان بوده که ما تحریم نبوده­ ایم؟ اکنون تحریمها از این جهت اثر دارند که مسئولینی که باید در مقابل حرکت دشمن بایستند به کارهای فرعی و حاشیه­ ها مشغول شده­ اند.

ثانیاً مشکلات اقتصادی موجود را مشکلات اقتصاد سرمایه­ داری می­ دانیم. از بعد دوران جنگ سه رئیس جمهوری که آمده­ اند هر کدام به مدت 8 سال مجموعاً 24 سال سیستم اقتصادی که در این کشور دنبال کرده­ اند سیستم اقتصاد سرمایه ­داری بوده است. آنچه در تمامی سطوح، اعم از آموزش در دانشگاه­ها، مبانی تئوریک تصمیم­گیری­ها، نهادسازی­ها، قانونگذاری و مدیران و عوامل اجرایی مبنا بوده است اقتصاد سرمایه ­داری بوده. نگاه مختصری به نهادهای موجود در اقتصاد مثل بانک و بیمه و بورس و غیره و روابط کلان تعریف شده بین آنها نشان از حاکمیت نظام اقتصاد سرمایه ­داری دارد. چه زمانی اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه اقتصادی این کشور حاکم بوده است که اکنون مشکلات موجود را به آن نسبت می­دهند؟

     3. راه حل مشکلات موجود :

برخلاف نظر کسانی که راه­ حل مشکلات اقتصادی موجود را کوتاه آمدن در مقابل غرب می­ دانند، معتقدیم راه مشکلات موجود در کوتاه­ مدت را بر سر کار آمدن مسئولینی با پشتکار و جدیت لازم و دغدغه نسبت به وضعیت معیشت اقشار مختلف مردم خصوصاً مستضعفین می­ دانیم.

در میان مدت راه­ حل را پیگیری مدل اقتصاد مقاومتی می­ دانیم. یعنی اتکاء بر ظرفیت­های داخلی، استفاده از استعدادهای بالفعل موجود و زمینه­ سازی برای بروز استعدادهای بالقوه.

در بلندمدت، حرکت به سمت مدل اقتصاد اسلامی. تا زمانی که ما مبتلای به مدل اقتصاد سرمایه ­داری باشیم مشکلات موجود حل نخواهد شد. در بهترین حالت شدت آن را کنترل می­کنیم اما برای حل اساسی مشکلات تورم و بیکاری و فاصله طبقاتی و ... چاره­ ای جز کوچ از مدل اقتصاد سرمایه ­داری نداریم. البته که این حرکت به معنای یک انقلاب جدید است و انرژی و زمان بسیاری می­ طلبد. آنچه برای ما مسلم است این است که در حال حاضر به رئیس جمهوری نیاز داریم که :

توان اجرایی لازم برای کاهش مشکلات موجود را داشته باشد، به مدل اقتصاد مقاومتی و اسلامی اعتقاد داشته باشد و حداقل عزم و همت این قله را داشته باشد.

کسانی که با اتکاء به عزم و اراده و مدیریت خود صرفاً می­ خواهند از مشکلات این سیستم اقتصادی کم کنند ولی عزم کوچ کردن از این سیستم را ندارند و اساساً به اقتصادی غیر از اقتصاد سرمایه ­داری باور ندارند ممکن است در کوتاه مدت بتوانند از شدت مشکلات موجود کم کنند اما در میان مدت و بلند مدت کاری از پیش نمی ­برند چراکه اساساً اقتصاد سرمایه ­داری مادر این مشکلات است. ما این سیستم اقتصادی را بهتر از صاحبان آن که نمی ­توانیم پیاده کنیم. چرا صاحبان این سیستم اکنون در غرب مشکلات اقتصادی دارند؟ چرا با گذشت چندین سال از آغاز بحران اقتصادی غرب، هنوز کورسویی از امید برای حل مشکلاتشان مشاهده نمی ­شود و روز به روز بر دامنه و تبعات آن افزوده می­ شود؟

 

حوزه فرهنگی :

  1. برخلاف نظر برخی جناح ها که اکنون به دلیل اعتقادی یا داغ بودن موضوع اقتصاد، اقتصاد را اصل دانسته و حوزه­ های فرهنگی و سیاسی را در حاشیه تعریف می­ کنند، دولت آقای جلیلی اصالت را به فرهنگ جامعه می­ دهد. حتی اگر مشکلات اقتصادی هم بخواهد به صورت ریشه ­ای حل شود باید ریشه فرهنگی آنها حل شود. ما اساساً این حیات و اقتصاد و سیاست و امنیت را برای اعتلای کلمه حق در جهان می­ خواهیم و نگاه خارج از این چارچوب را انحراف از ارزش های انقلاب اسلامی می­ دانیم.
  2. اثرگذاری فرهنگی مختص دستگاه­ های فرهنگی نظیر کتابخانه­ ها، مساجد، سینما و ... نیست. بلکه اثر فرهنگی سیستم­ های اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه را نمی­ توان دست کم گرفت. نمی­ شود در اقتصاد و سیاست به دنبال لیبرال سرمایه ­داری باشیم و بخواهیم با مثلاً انتشار کتب مذهبی و احیاناً شرکت در برخی مجالس مذهبی فرهنگ جامعه را به سمت اسلام سوق دهیم. لذا اصلاح سیستم اقتصادی حاکم بر جامعه کار فرهنگی بزرگی است. ضمن آنکه اصلاح آن سیستم­های اقتصادی نیز نیازمند بسترسازی فرهنگی است.
  3. متأسفانه عرصه فرهنگ در 24 سال گذشته در کشور بسیار مظلوم بوده است. از 8 سال دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی که دولت عرصه فرهنگ را رها کرده بود و به گفته خودشان عرصه فرهنگ را تماماً به مقام معظم رهبری تحویل داده بودند! همچنین در دوران اصلاحات که افراد و نهادهای زاویه­ دار با اسلام در سازمان­ های فرهنگی علناً در مقابل اسلام و ارزش­های انقلاب قد علم کردند و تا 8 سال دوران ریاست جمهوری آقای احمدی­ نژاد که هنرمندان سکولار و غربگرا هر کاری خواستند در فضای فرهنگی کشور کردند و سیستم مدیریت فرهنگی دولت نه تنها در مقابل این جریانات نایستاد بلکه عملاً در بسیاری از موارد همراهی معناداری نیز با این مجموعه داشت. در تمامی این سالها مظلومیت عرصه فرهنگ انقلاب را شاهدیم.
  4. متأسفانه شاهدیم که سازوکارهای دستگاه های فرهنگی به نام اعتدال و ارج نهادن به همه سلیقه­ ها فضایی سکولار به خود گرفته و به دنبال راضی کردن همه انواع فرهنگی در جامعه است. اما عملاً چیزی که شاهدیم تقویت جریان فرهنگی زاویه­ دار با نظام و اسلام توسط این دستگاه­های فرهنگی می­ باشد. آنچه در دولت آینده به دنبال آن هستیم اصلاح این سازوکارها به گونه­ ای است که تقویت مبانی فکری و فرهنگی مبتنی بر اسلام و گفتمان انقلاب جایگزین این فضای سکولار و بی روح حاکم بر دستگاه ­های فرهنگی شود.


[1] . آیه 25 سوره صافات : چرا جبهه حق را یاری نمی ­کنید؟

[2] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم در تاریخ 25/2/92

[3] . صحبت­ های آقای محمد خاتمی در زمان نام نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">